Beauty & The Beast, het niet te missen balletspektakel!
Prima Donna Events & The Northern Ballet presenteren “Beauty & The Beast”, het allergrootste familieballet!
Gebracht door de topdansers van The Northern Ballet, in een adembenemende choreografie van David Nixton CBE. Ervaar hoogstaande danstechnieken en virtuoze danspartijen op de zorgvuldig uitgekozen partituren van onder andere Bizet en Debussy.
De grandioze decors, magische kostuums, fantastische theatrale expressies en de adembenemende choreografieën bezorgen jong & oud een feeërieke en niet te missen balletervaring!
Deze productie spreekt door zijn theatrale touch zowel ballet-, dans-, musical- als theaterliefhebbers aan. Kortom een must-see dansspektakel voor jong & oud!
Duur ongeveer 2u05
Beleef het tijdens de Paasvakantie, van 9 tot en met 12 april 2024, in Capitole Gent!
HET FAMILIETICKET: GENIET VAN JOUW FAMILIEKORTING BIJ AANKOOP VANAF 4 TICKETS!
De korting wordt automatisch verrekend bij aankoop van jouw familieticket.
Beauty & The Beast, het tijdloze liefdesverhaal
Wanneer een angstaanjagend wezen haar vader bedreigt, verlaat Belle haar familie om bij het Beest in zijn kasteel te gaan wonen. Naarmate de tijd verstrijkt, raakt ze vreemd genoeg dol op haar gastheer, die een buitengewoon geheim verbergt… Een vloek die alleen kan worden verbroken door ware liefde.
Akte 1
In een spiegelende kamer van een kasteel bekijkt prins Orian verrukt zijn evenbeeld. Hij is zo blij met wat hij ziet, dat hij de komst van zijn bediende nauwelijks opmerkt. Geïrriteerd door de onderbreking volgt hij hem met tegenzin naar de eetzaal waar de vrienden van de prins op hem wachten.
De groep jonge mensen amuseert Orian, alleen maar omdat ze hem aanbidden en zijn uiterlijk vleien, wat zijn enorme ego voedt. Hij is zo verwikkeld in zijn zelfbevredigende verwennerij dat de prins de ineengedoken figuur die de kamer is binnengekomen niet opmerkt.
Woedend over zo’n ongehoorde indringing weigert hij het verzoek van de vrouw om eten en bespot haar uiterlijk. Onder het lachen gooit ze haar mantel af en onthult dat ze een exotisch mooie vrouw is – niemand minder dan La Fée Magnifique. Verbijsterd worden de toeschouwers op hun hoede en beginnen afstand te nemen, behalve Orian die voor het eerst angst beseft. De woedende fee vertelt de prins dat zijn slechte manieren niet passen bij zijn mooie uiterlijk, dus om hem een lesje te leren spreekt ze een spreuk over hem uit, waardoor hij in een wild beest verandert.
Een tweede fee komt in de strijd – zij is La Fée Luminaire, zus van La Fée Magnifique. Ze nadert het Beest en laat een roos voor hem vallen. Ze tilt zijn gezicht naar het hare en legt haar hand op zijn hart – een gebaar van liefde. Ze vertelt het Beest dat de betovering van haar zus verbroken kan worden als hij kan leren lief te hebben en bemind te worden. De feeën vertrekken, het Beest alleen achterlatend met zijn knecht, jammerend naar zijn spiegelbeeld.
Elders in het Koninkrijk woont een rijke man met zijn drie dochters, Isabelle, Chantelle en de jongste – zijn lieveling – Beauty. Beauty heeft een zachte geest. Elke dag plukt ze rozen uit haar tuin en serveert ze haar vader een ontbijt.
Isabelle en Chantelle daarentegen geven het geld van hun vader sneller uit dan dat ze verdiend hebben. In tegenstelling tot Beauty dragen ze buitensporige mode en hun honger naar nieuwe kleren wordt nooit gestild.
Op een dag komen ze thuis van het winkelen en bereiden ze zich voor op de komst van hun vrienden. De gasten zijn de normale groep trendsetters. De mannen zijn altijd het meest geïnteresseerd in Beauty, ook al ontmoedigt ze hun aandacht. Het feest wordt onderbroken door een aantal mannen in het zwart die Beauty’s vader confronteren met een enorme rekening die hij moet betalen en een officieel papier waarin staat dat hij geen geld meer heeft en dat alle bezittingen en het huis moeten worden ingeleverd.
De mannen beginnen alle bezittingen van de familie in een verhuiswagen te laden, voordat ze de muren van het huis slopen. De feestgangers bieden de familie geen hulp en vertrekken snel. De driftbuien van de zussen, terwijl ze van hun mooie kleren worden ontdaan, zijn mijlenver te horen. Schoonheid probeert haar familie te troosten terwijl ze alleen staan met de bomen om hen heen.
De familie zwerft door het bos, wanhopig tot de ontdekking van koffers vol bruikbare kleding en een kapotte tourbus. Beauty en haar vader accepteren deze meevaller dankbaar en Beauty begint een thuis te maken. Haar zussen bieden weinig hulp – ze kunnen het niet opbrengen om te werken en missen hun mooie bezittingen.
Hun vader verlaat de meisjes en trekt het bos in op zoek naar voedsel. Al snel verdwaalt hij. Wanhopig door zijn gebrek aan vaardigheden dwaalt hij verder het bos in. Plotseling komt hij in een betoverde tuin terecht waar hij de mooiste roos ziet. Hij kan het niet laten en plukt de roos als cadeau voor Schoonheid.
Onmiddellijk wordt hij aangevallen door een afschuwelijk wezen. Hij is er zeker van dat hij zal sterven en denkt aan zijn dochters. Zijn visioen houdt het Beest tegen die aanbiedt de man zijn leven te sparen als een van de meisjes bij hem komt wonen. In zwakte en angst stemt de vader toe en het Beest geeft hem een sleutel die hem terug zal leiden naar het kasteel van het Beest.
Beauty blijft het beste maken van het nieuwe huis en probeert haar zussen te helpen. Ze gaat van haar werk zitten en valt al dagdromend in slaap. La Fée Luminaire stuurt een visioen van de prins naar Beauty’s dromen. Schoonheid wordt gewekt door de wederverschijning van haar vader. Hij deelt zijn trieste verhaal met de meisjes. Isabelle en Chantelle verwijten Beauty dat alles goed zou zijn als hun vader de roos niet voor haar had geplukt. Hun vader sust hen en zegt dat hij zelf wel terug zal komen, maar dat hij alleen afscheid wilde nemen. Beauty moedigt hem aan om te rusten en terwijl hij slaapt neemt ze de sleutel en de roos en rent de nacht in.
Beauty komt aan in het kasteel en haar nieuwe leven begint. Haar eerste ontmoetingen met het Beest zijn beangstigend, maar ze leert al snel dat hij haar geen kwaad zal doen. Het Beest probeert zich als een mens te gedragen, maar kan het niet helpen dat hij de jonge vrouw bang maakt en afstoot. Hij wordt moedeloos. Schoonheid is getuige van dit trieste moment en begrijpt dat ze hem moet helpen. Hoewel het Beest haar vrijheid aanbiedt, kiest ze ervoor om bij het wezen te blijven en voor hem te zorgen. Als de dag ten einde loopt, maakt Beauty zich klaar om te gaan slapen en gebruikt ze de sleutel om de massieve deur in de vorm van een gebroken hart te openen.
Akte 2
Het Beest herinnert zich zijn gezicht als de Prins. Zag hij er nu maar zo uit, denkt hij, dan zou hij een kans maken om de liefde van Beauty te winnen. Hij staart naar de slapende vrouw en droomt over hoe het leven zou kunnen zijn.
Als hij zijn eigen beeltenis oproept, ziet hij al snel zijn oude arrogantie. Hij wil veranderen, zijn hoogmoed verliezen en naar zijn hart luisteren. Hij stelt zich het leven en de liefde met Schoonheid voor, maar uiteindelijk wanhoopt hij, denkend dat het er nooit van zal komen, en ziet zijn droom vervagen.
Het kasteel verandert in een plek van vreugde en magie – de sfeer verandert om de nieuwe gevoelens van het Beest te weerspiegelen. Schoonheid voelt zich vreemd genoeg aangetrokken tot dit vreemde personage dat haar vriendelijk en vrijgevig behandelt en zelfs speels met haar is. Ze begint te begrijpen dat het het hart is dat liefde oproept en dat de uiterlijke verschijning niet noodzakelijkerwijs een weerspiegeling is van de persoon van binnen.
Het Beest is tevreden om gewoon bij zijn Schoonheid te zijn, maar zij wordt afgeleid door het beeld dat haar vader ziek is. Ze vertelt het Beest dat ze naar hem toe moet gaan, maar dat ze terug zal komen. Het Beest stemt droevig in, maar zodra ze weg is wanhoopt hij aan haar terugkeer en wordt wanhopig.
Plotseling komt Beauty terugrennen – ze heeft zich gerealiseerd dat ze het Beest wil vertellen dat ze van hem houdt. Op het moment dat ze de woorden uitspreekt, wordt de betovering verbroken en verandert het Beest weer in de Prins, een nieuwe man. Verbaasd begrijpt Beauty nu dat dit haar Beest is en ze omarmt hem.
Ze vieren hun huwelijk en leven nog lang en gelukkig – zoals dat gaat in sprookjes die het vertellen waard zijn!
De personages
Belle
Zachtaardig en bescheiden, het tegenovergestelde van haar zussen. Ze wordt naar het kasteel van het Beest gestuurd om het leven van haar vader te redden.

Het Beest
Het Beest werd vervloekt door de Boze Fee en leeft een eenzaam leven in zijn kasteel, alleen pure en ware liefde kan de vloek opheffen.

Prins Orian
Prins Orian is ijdel, egoïstisch en egocentrisch, hij leidt een oppervlakkig leven.

Vader van Belle
Een rijke man en de vader van Belle, Chantelle en Isabelle.

Chantelle & Isabelle
De zussen van Belle, ze hebben een passie voor mode en een onverzadigbare honger om het geld van hun vader uit te geven.

De boze fee
Zij transformeert de prins Orian in een beest, ze is de zus van de goede fee.

De goede fee
Zus van de slechte fee, ze vertelt het Beest dat ware liefde de vloek van haar zus kan verbreken.

Alfred
De dienstknecht van prins Orian.
Foto’s gemaakt door Emma Kaudlhar en Bill Cooper.

Muziekkeuze
Een choreografie van David Nixon CBE op zorgvuldig uitgekozen partituren van:
Saint-Saëns:
- Danse Macabre
- Adagio Symfonie nr. 3 Organ
Bizet:
- Zeven delen uit Jeux d’enfants
- Petit mari, petite femme
Debussy:
- Dialogue du vent et de la mer
- La fille aux cheveux de lin
- Clair de Lune
- La neige danse
Francis Poulenc: Concerto in G minor for Organ Strings and Timpani
Glazunov:
- The Seasons – Winter (winter)
- The Seasons – Autumn (herfst)
Creatief team
Een choreografie van David Nixon CBE op zorgvuldig uitgekozen partituren van onder andere Bizet en Debussy.
Choreografie, regie & kostuumontwerp: David Nixton CBE
Decorontwerp: Duncan Hayler
Lichtontwerp: Tim Mitchell
Assistent kostuumontwerp: Julie Anderson
Muziek arrangeur: John Longstaff
Biografie David Nixon CBE
David Nixon was van 2001 tot 2022 artistiek directeur van het Northern Ballet.
David is opgeleid als danser, eerst in zijn geboorteplaats Chatham, Ontario en daarna aan de National Ballet School of Canada, waar zijn opleiding serieus begon. In die tijd raakte hij voor het eerst geïnteresseerd in choreografie en hielp hij een choreografische workshop nieuw leven in te blazen met de goedkeuring van schooldirecteur Betty Oliphant. Na verdere training in Europa keerde hij terug naar Canada om te trainen bij Erik Bruhn en de grote Russische leraar Eugene Valukin.
Davids carrière begon bij het National Ballet of Canada, waar hij snel doorgroeide tot eerste solist en hoofdrollen danste in het klassieke en hedendaagse repertoire. In 1985 trad hij als eerste danser in dienst bij het Deutsche Oper Ballet in Berlijn, waar hij de Critics’ Award voor Beste Mannelijke Optreden won (1987) en zijn eigen choreografische productie verder uitbreidde. Dit omvatte het produceren en regisseren van een succesvol gemengd programma, David Nixon’s Liaisons, in het Hebbel Theater, Berlijn in 1990.
David verliet Berlijn voor een reeks gastsolisten bij het National Ballet of Canada, Bayerisches Staatsballett, München en het Royal Winnipeg Ballet, voordat hij in 1994 terugkeerde bij het Deutsche Oper Ballet als eerste balletmeester. Als gastartiest was hij onder meer te gast bij: Birmingham Royal Ballet; Komische Oper; Deutsche Staatsoper; Hamburg Ballet; en Sydney City Ballet.
In 1994 werd David artistiek directeur van BalletMet in Columbus, Ohio, VS. Gedurende zijn zes jaar bij het gezelschap voegde hij 16 wereldpremières en 15 premières aan het repertoire toe.
Sinds David bij Northern Ballet werkt, heeft hij een indrukwekkende reeks nieuwe werken aan het repertoire toegevoegd, waaronder: Madame Butterfly (genomineerd voor een MEN Award); Wuthering Heights; I Got Rhythm; Het Zwanenmeer; A Midsummer Night’s Dream (genomineerd voor een Olivier Award en MEN Award); Peter Pan; Dracula; The Three Musketeers (winnaar van MEN Award en genomineerd voor een Olivier Award); A Sleeping Beauty Tale; The Nutcracker; Hamlet; Cleopatra; Beauty & the Beast; The Great Gatsby (genomineerd voor een National Dance Award en UK Theatre Award); Cinderella (genomineerd voor een Manchester Theatre Award); The Little Mermaid (winnaar van een BroadwayWorldUK Award); en verschillende korte werken. Zijn bewerking van Dracula werd de eerste voorstelling van Northern Ballet die live werd uitgezonden in bioscopen op Halloween 2019.
Davids producties zijn wereldwijd opgevoerd, waaronder in Europa, Canada, de VS en Zuid-Afrika. Meest recentelijk heeft hij in 2017 The Great Gatsby gereproduceerd voor het West Australian Ballet.
In 2020 was Davids choreografie te zien op primetime televisie in BBC One’s The Greatest Dancer.
David werd in 2003 en 2006 door lezers van Dance Europe uitgeroepen tot Director of the Year, en in 2018 ontving hij de Ken McCarter Award for Distinguished National Ballet School Alumni van Canada’s National Ballet School.
Onder zijn directeurschap heeft Northern Ballet ook verschillende prijzen gewonnen: Critics’ Circle National Dance Awards (Audience Award) 2004, 2005 en 2006; Critics’ Circle National Dance Awards (Patron’s Award) 2009; Taglioni European Ballet Awards (Best Company) 2014; South Bank Sky Arts Awards (Dance Award) 2016 voor 1984 en 2020 voor Victoria, UK Theatre Awards. (Achievement in Dance) 2018. Northern Ballet is ook genomineerd voor vele prestigieuze prijzen: South Bank Sky Arts Awards (Dance Award) 2017 voor Jane Eyre; UKTheatre Awards (Achievement in Dance) 2016; Critics’ Circle National Dance Awards (Outstanding Company) 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 en 2021.
In januari 2010 ontving David een OBE voor zijn diensten aan de dans in de Queen’s New Year Honours lijst.