Sfeerbeeld Prima Donna Events

Mozart – Beethoven 6 – Boléro

PURE ARTISTIEKE PERFECTIE

Prima Donna Events presenteert De Boléro op de betoverende klanken van Maurice Ravel gebracht door het Malandain Ballet Biarritz.

De getalenteerde dansers van het Malandain Ballet Biarritz brengen een prachtig visueel totaalspektakel! De sublieme choreografieën van Thierry Malandain en de sensuele bewegingen op de meeslepende melodieën van Maurice Ravel creëren een visueel spektakel dat de zintuigen prikkelt.

Het is niet zomaar een voorstelling, het is een reis doorheen emotie, gratie en artistieke perfectie. Ervaar een ijzersterk dansprogramma op de adembenemende tonen van Mozart – Beethoven 6 – Boléro.

Grijp nu jouw kans om getuige te zijn van een adembenemend schouwspel, een briljante samensmelting van muziek en bewegingen. Mozart – Beethoven 6 – Boléro is slechts éénmalig te zien op donderdag 31/10/2024 in Concertgebouw Brugge, vrijdag 1/11/2024 in Stadsschouwburg Antwerpen en zaterdag 2/11/2024 in Capitole Gent. Mis dit culturele hoogtepunt niet!

PROGRAMMA

Beethoven 6: 45 minuten
Pauze

Mozart: 35 minuten
Pauze

Boléro: 15 minuten

CREATIEF TEAM

Muziek: Maurice Ravel
Choreografie: Thierry Malandain
Decor & kostuums: Jorge Gallardo
Lichtontwerp: Jean-Claude Asquié
Duur van de voorstelling: 1u35 met twee pauzes (totaalduur ongeveer 2 uur)

Scènebeelden

Scènebeeld Prima Donna Events
Scènebeeld Prima Donna Events
Scènebeeld Prima Donna Events
Scènebeeld Prima Donna Events
Scènebeeld Prima Donna Events
Scènebeeld Prima Donna Events

​De Bolero ​​

Onderworpen aan het obsessieve orkestrale thema van Ravel, bewegen twaalf dansers bijna zielloos in een afgesloten en beperkte ruimte. Wanneer de bevrijdende finale klinkt, breken ze los, ze botsend tegen de stilte aan, ze voelen zich “buitengesloten”.

In opdracht van de Russische danseres Ida Rubinstein, een vriendin en mecenas van Maurice Ravel, werd dit “ballet met Spaans karakter” gecreëerd door het gezelschap Rubinstein, in een choreografie van Bronislava Nijinska. De Boléro ging in de Parijse Opéra op 22 november 1928 in première.

“In de synopsis speelde de actie zich af in een Andalusische taverne, waar een zigeunerin dansend op een tafel sensuele euforie onder de mannen uitlokte.

Ik ben afgeweken van deze verhaallijn, die in 1961 door Maurice Béjart werd bijgewerkt, om me alleen te concentreren op het muzikale motief dat Maurice Ravel op obsessieve wijze herhaalt tot de uiteindelijke apotheose. De componist maakte geen geheim van “muzikaal-seksuele” stijl van dit orkestrale crescendo en de finale.

In plaats van deze erotische parallel te laten zien, koos ik ervoor om de vrijheid weer te geven die geleidelijk aan wordt gewonnen uit opsluiting en nam ik de uitdaging aan om de dansers op te sluiten in een afgesloten en beperkte ruimte. Deze beperking bestaat in de uniciteit en de mechanische herhaling van het muzikale thema, dat letterlijk explodeert in een intense finale, gevolgd door stilte, wanneer de dansers zich “buitengesloten” voelen.” – Thierry Malandain

Sfeerbeeld Prima Donna Events

Thierry Malandain

Thierry Malandain is lid van de Académie des Beaux-Arts van het Institut de France en auteur van meer dan 80 choreografieën. Hij blijft een coherent repertoire creëren dat nauw verbonden is met het ballet en waarin het danslichaam, zijn kracht, virtuositeit, menselijkheid en sensualiteit centraal staan.

Zijn zoektocht naar betekenis en esthetiek leidt tot een tijdloze en sobere stijl. Deze stijl kan zowel serieus als brutaal zijn en haalt zijn rijkdom zowel uit zijn wortels als uit een vernieuwde visie op academische dans. Zijn gezelschap bestaat uit klassiek geschoolde dansers die zich in de choreografie van Thierry Malandain eigentijds uitdrukken.

“Mijn cultuur is die van het klassieke ballet en ik heb er geen moeite mee om daaraan gehecht te blijven. Hoewel ik graag toegeef dat de artistieke en sociale codes uit een ander tijdperk stammen, geloof ik ook dat dit materiaal, geërfd van vier eeuwen geschiedenis, de danser onschatbare middelen biedt. Dus speel ik ermee, soms klassiek, soms hedendaags, gewoon op zoek naar een dans waar ik van hou. Een dans die niet alleen een spoor van plezier achterlaat, maar die zich opnieuw verbindt met de essentie van het heilige als antwoord op de moeilijkheid van het zijn.

close

@primadonnaevents