Sfeerbeeld Prima Donna Events

Sleeping Beauty, één van de sterrenstukken van het klassieke ballet

Geniet deze kerstvakantie van een Sleeping Beauty van formaat! Ervaar een grandioze balletproductie van hoogstaande kwaliteit met indrukwekkende choreografieën, briljante solisten en een adembenemend ensemble in een feeërieke enscenering! Sleeping Beauty bevat enkele van de meest iconische muziekstukken gecomponeerd door Tsjaikovski. Laat je meevoeren door de betoverende klanken van het wereldberoemde ” Waltz “, gespeeld door ons live symfonisch orkest!

Sleeping Beauty is wereldwijd bekend om zijn technische uitdagingen, zowel op het gebied van choreografie als muziek. De rol van Aurora, gedanst door de prima ballerina, is een veeleisende rol die een ballerina tot het uiterste van haar capaciteiten kan brengen.

De snelle, sprankelende ritmes en indrukwekkende choreografieën maken van Sleeping Beauty een must-see familie ballet! Wees er snel bij want er zijn slechts twee voorstellingen, ervaar het deze kerstvakantie op zondag 29/12/2024 in Capitole Gent & vrijdag 3/1/2025 in de Koningin Elizabethzaal Antwerpen!

Duur van de voorstelling: 2 uur 45 minuten (één pauze)

Sfeerbeeld Prima Donna Events

De rol van Aurora, één van de meest uitdagende rollen

De prima ballerina, die de rol van Prinses Aurora op zich neemt, is één van de meest uitdagende & veeleisende rollen in Sleeping Beauty! Deze rol vraagt om technische excellentie, een sterk uithoudingsvermogen, acteertalent & artistieke interpretatie.

Spitzenwerk:

Gedurende een groot deel van Sleeping Beauty danst de prima ballerina op spitzen, vooral tijdens de pas de deux en andere belangrijke solo’s. Dit vereist een uitzonderlijke balans, kracht, techniek & elegantie.

Variaties:

De prima ballerina voert verschillende solo’s uit die technisch veeleisend zijn. Deze variaties omvatten snelle pirouettes, sierlijke arabesques, sprongen en andere complexe bewegingen. Elke variatie vereist een combinatie van technische beheersing, precisie & expressiviteit.

Pas de Deux:

De pas de deux tussen prinses Aurora en de prins is een hoogtepunt van technische uitdagingen. Partnerwerk, lifts, en naadloze overgangen tussen verschillende bewegingen vragen om een nauwkeurige timing & synchronisatie tussen de danspartners.

Uithoudingsvermogen:

Sleeping Beauty is een lang ballet en de prima ballerina moet een indrukwekkend uithoudingsvermogen hebben om de fysieke eisen van de hele voorstelling aan te kunnen. Dit geldt met name omdat de prima ballerina in bijna alle grote scènes van het ballet te zien is.

Acteervaardigheden:

Naast technische vaardigheden vereist de rol van prinses Aurora ook acteertalent. De prima ballerina moet het karakter van Aurora tot leven brengen, variërend van de onschuldige prinses in de eerste akte tot de zelfbewuste & verliefde jonge vrouw in de derde akte.

Muzikale Interpretatie:

De prima ballerina moet nauw samenwerken met de muziek van Tsjaikovski en de nuances van de partituur opvangen in haar bewegingen. Dit vereist naast de vele technische vaardigheden, ook een diep begrip van de muzikale structuur & expressie.

Sfeerbeeld Prima Donna Events
Sfeerbeeld Prima Donna Events

Libretto

Het libretto is gebaseerd op het sprookje van Charles Perreault. Het ballet vertelt het verhaal van prinses Aurora, die door een boze fee wordt vervloekt om op haar zestiende verjaardag in een diepe slaap te vallen na het prikken aan een spinnewiel. De vloek kan alleen worden verbroken door de kus van een prins die haar ware liefde is.

Eerste Akte:

De koning en koningin organiseren een groots feest ter ere van de geboorte van prinses Aurora. Ze nodigen alle feeën uit om getuige te zijn van de blijde gebeurtenis en om hun zegen te geven aan de prinses. Er zijn echter dertien feeën, en er zijn slechts twaalf gouden borden voor hen. De boze fee Carabosse, die niet was uitgenodigd, verschijnt boos en vervloekt de prinses. Ze voorspelt dat Aurora zich op haar zestiende verjaardag zal prikken aan een spinnewiel en zal sterven. De goede fee Lilac Fairy, die nog niet haar zegen heeft gegeven, verzacht de vloek. In plaats van te sterven, zal Aurora in een diepe slaap vallen die alleen kan worden verbroken door de kus van haar ware liefde.

De vloek van Carabosse wordt uitgevoerd op de zestiende verjaardag van prinses Aurora. Ze ontdekt een verborgen kamertje in het kasteel waar een spinnewiel staat. Gefascineerd door het object, prikt ze zichzelf en valt in een diepe slaap. De goede fee Lilac Fairy werpt een betovering over het hele koninkrijk, zodat iedereen in slaap valt en het kasteel omgeven wordt door een ondoordringbare doornhaag.

Tweede Akte:

Honderd jaar later ontdekt Prins Florimund het kasteel. Onder leiding van de Lilac Fairy gaat hij naar binnen en ontdekt hij de slapende Aurora. Betoverd door haar schoonheid, kust hij haar en doorbreekt daarmee de vloek. Aurora ontwaakt, samen met het hele koninkrijk. Deze akte wordt vaak beschouwd als het hoogtepunt van het ballet vanwege de prachtige Grand Pas de Deux tussen Aurora en Prins Florimund.

Derde Akte:

Het ballet sluit af met een koninklijk huwelijk tussen prinses Aurora en prins Florimund. Er worden feestelijkheden georganiseerd om de hereniging van het koninkrijk te vieren.

Sleeping Beauty is een klassiek ballet dat bekend staat om zijn verfijnde choreografie, prachtige muziek van Tsjaikovski en weelderige kostuums & decors.

Sfeerbeeld Prima Donna Events

Tsjaikovski creëert met Sleeping Beauty een muzikaal meesterwerk

De muziek gecomponeerd door Pjotr Iljitsj Tsjaikovski voor Sleeping Beauty is een meesterwerk dat een belangrijke rol speelt in het totale succes en de tijdloze aantrekkingskracht van het ballet.

Melodieën en Thema’s:

Tsjaikovski staat bekend om zijn melodische genialiteit en Sleeping Beauty is geen uitzondering. De partituur bevat prachtige en memorabele melodieën die de emoties van de personages weerspiegelen en de sfeer van het sprookje versterken.

De “Wals” is een van de meest herkenbare en geliefde delen van de muziek. Het is een weelderige en levendige compositie die vaak wordt geassocieerd met het betoverde karakter van het ballet.

Orkestratie:

Tsjaikovski’s beheersing van orkestratie komt in dit ballet duidelijk naar voren, hij maakt gebruik van een breed scala aan instrumenten om verschillende emoties en scènes te accentueren. De rijke klanken van het orkest dragen bij aan de magie en grandeur van het ballet. Het orkestwerk omvat zowel delicate passages voor intieme scènes als krachtige en majestueuze momenten die het koninklijke karakter van het verhaal benadrukken.

Ritmische Complexiteit:

De muziek vertoont ritmische complexiteit die de choreografie van het ballet weerspiegelt. Snelle en sprankelende ritmes worden afgewisseld met meer statige en gedragen passages, waardoor de dansers een gevarieerd scala aan bewegingen kunnen uitvoeren.

Karakteristieke Muzikale Motieven:

Tsjaikovski gebruikt karakteristieke muzikale motieven die verbonden zijn met specifieke personages of gebeurtenissen in het verhaal. Deze motieven helpen bij het identificeren van thema’s en het creëren van samenhang in de partituur.

Dynamiek en Expressie:

De dynamische variaties in de muziek van Sleeping Beauty dragen bij aan de expressieve kracht van het ballet. Van zachte en lyrische passages tot krachtige crescendo’s, de muziek weerspiegelt de emotionele diepgang van het verhaal.

Ondersteuning van Dans:

Tsjaikovski componeerde de muziek met het oog op de choreografie, wat betekent dat de muziek en de dans nauw met elkaar verweven zijn. De ritmische precisie en emotionele nuance van de muziek ondersteunen en versterken de visuele expressie van de dansers.

De muziek van Tsjaikovski voor Sleeping Beauty is een meesterwerk op zichzelf en draagt in grote mate bij aan de tijdloze allure van het ballet. Het blijft één van de meest geliefde en veelgeprezen balletmuziekstukken in de geschiedenis.

Zo ontstond Sleeping Beauty

Tsaar Alexander Romanov III gaf de opdracht om een groots en onvergetelijk sprookjesballet te creëren op nieuwe muziek van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski. Tsjaikovski en de Franse balletmeester Marius Petipa werkten nauw samen en op 3 januari 1890 ging het ballet Sleeping Beauty (Doornroosje, De Schone Slaaptster) voor het eerst in wereldpremière in het Mariinski Theater te Sint-Petersburg. Zo ontstond Sleeping Beauty, op vandaag nog steeds wereldwijd bekend als één van de sterrenstukken van het klassieke ballet!

Het libretto werd geschreven door Ivan Vsevolosjki & Marius Petipa
Gebaseerd op het sprookje van Charles Perrault
Choreografie: Marius Petipa
Componist Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
Wereldpremière: 3 januari 1890 in het Mariinski Theater in Sint-Petersburg
Duur van de voorstelling: 2 uur 45 minuten (één pauze)

@primadonnaevents